تکامل باعث می شود با هوش مصنوعی مانند یک انسان رفتار کنیم که این عادت را باید ترک کرد “

  • جفری هینتون ( Geoffrey Hinton ) ، پیشگام هوش مصنوعی درمورد خطرات این فناوری که « هوشمند تر از ما می شود » هشدار داد .
    ترس او این است که هوش مصنوعی روزی در به کار گیری مردم ، برای انجام” آنچه می خواهد “، موفق شود . دلایلی وجود دارد که باید درمورد
    هوش مصنوعی نگران باشیم ؛ اما اغلب به گونه ای با هوش مصنوعی برخورد یا درباره آن صحبت می کنیم ، که گویی انسان هست .
    متوقف کردن این موضوع و درک اینکه آنها درواقع چه هستند ، می تواند به ما کمک کند ، تا رابطه پر باری را با فناوری داشته باشیم .
  • گری مارکوس ( Gary Marcus ) روانشناس آمریکایی توصیه می کند که با مدل های هوش مصنوعی مانند افراد رفتار نکنیم . منظور او از این مدل ها ، مدل های زبان بزرگ ( LLM ) مانند Chat GPT و Bard است که امروز توسط میلیون ها نفر بصورت روزانه استفاده می شود . او به نمونه های روشنی از افرادی که قابلیت شناختی ( انسان مانند ) را بیش از حد به هوش مصنوعی نسبت می دهد ، اشاره می کند که پیامد های مختلفی داشته است .
    سرگرم کننده ترین آنها یک سناتور آمریکایی بود که ادعا کرد ، Chat GPT به او شیمی آموخته است و ناگوار ترین آن ، گزارش مرد جوان بلژیکی بود که گفته می شد پس از گفت و گو های طولانی با یک ربات چت هوش مصنوعی جان خود را از دست داده است .
    درست است که مارکوس می گوید : « ما باید با هوش مصنوعی ، مانند انسان رفتار نکنیم . » با این حال بسیاری این را تقریبا غیر ممکن می دانند .
    ربات چت ها به گونه ای ساخته شده اند که گویی انسان هستند ، تا ما بتوانیم با آنها تعامل داشته باشیم .



  • آلن تورینگ ( Alan Turing ) متوجه شد برای اجرای یک الگوریتم در کامپیوتر لازم نیست الگوریتم را درک کرد ؛ این بدین معناست ، در حالی که
    Chat GPT می تواند پاراگراف هایی پر از احساس تولید کند ، اما در عین حال هیچ کلمه ای را نمی فهمد .
    دنیل دنت ( Daniel Dennett ) عبارت ” شایستگی بدون درک ” را ابداع کرد که کاملا دیدگاه داروین و تورینگ ( Darwin & Turing ) را نشان می دهد.
    دنت می گوید : « برای توضیح کامل رفتار یک چیز ( انسانی یا غیر انسانی ) باید با آن عقلانی رفتار کرد ؛ زیرا هوش مصنوعی خواسته ها و دلایل ما را نمی فهمد و فقط انجام می دهد و باید به گونه ای رفتار کنیم که انگار متوجه شده است . »

  • نیت و عاملیت ( Intention & agency )

    با اختلال بالقوه ای که هوش مصنوعی می تواند ایجاد کند ، باید بدانیم که آنها ماشین هایی هستند که هیچ احساس و نگرانی نسبت به ما ندارند . یک مطالعه نشان داد که Chat GPT پاسخ های بهتری به سوالات بیماران در مقایسه با پزشکان ارائه می دهد
    اما قابلیت همدلی و توانایی تفکر و نگرانی برای دیگران را ندارد .
    هوش های مصنوعی جدید قابلیت های بیشتری نسبت به گذشته دارند ؛ اما صرفا شاهد افزایش ” شایستگی ” هستیم و قطعا هیچ درکی وجود
    ندارد ، به جز تطبیق با الگو .

    تکرار عبارت دنت ( Dennett ) : ” شایستگی بدون درک ” ممکن است بهترین تقابل برای رفتار با هوش مصنوعی باشد .
امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *